Lagar och regler

Som i de flesta andra områden så har även handeln lagar och regler som reglerar samt definierar vem som har vilka skyldigheter och rättigheter. De flesta lagarna är desamma i handeln vare sig det rör sig om en fysisk eller en nätbutik. Oftast finns lagarna där för att skydda konsumenten som i överlag ej är speciellt insatt, och därmed potentiellt utsatt gentemot stora butikskedjor vilka till och med kan ha egna advokater och jurister.
Vad finns det då för lagstiftning som berör handeln mellan företag och konsumenter? Här nedan följer en lite kort sammanfattning av några av dessa regler
 
 

Marknadsföringslagen

Marknadsföringslagens främsta uppgift är att se till att budskapet i ett företags marknadsföring är så tydlig som möjligt så att konsumenten förstår vilka villkor som gäller vid köpet. T.ex så säger lagen att all marknadsföring måste vara sann, man kan alltså inte marknadsföra en produkt på ett sätt som man kan tolka att produkten har helt andra egenskaper eller pris än vad den egentligen har.
Syftet med lagen är att skydda konsumenterna mot aggresiv, vilseledande samt rakt av oärlig reklam.
EU har sammanställt vad de kallar en svart lista där de lagt in 31 marknadsföringsmetoder vilka är förbjudna i alla EU-länder, det är metoder vilka de ansett vara aggresiva (hotfulla, trakasserande osv) eller vilseledande (ett tillvägagångssätt som på ett oacceptabelt sätt påverkar köpbeslutet).
Utöver att man hänvisar till denna lista så har man i Sverige lagt in några egna förbudsregler i den svenska marknadsföringslagen. 
Dessa förbuden är t.ex att det tydligt ska framgå att det är fråga om reklam. 
Det ska vara tydligt framgå vilka vilkor som gäller vid köpet såsom pris, betalningsvilkor, ångerrätt samt produktegenskaperna i rimlig utsträckning
Man får inte använda osanna påståenden om exempelvis kvalitén, konkurrenters produkter eller om betalningsvilkor och pris, ej heller får man förpacka produkterna på ett sätt som kan ge intryck att produkten är större eller innehåller mer än vad den gör.  Man får inte heller sälja produkter vilka kan förväxlas som att de skulle vara en annan känd produkt på marknaden.
I lagen regleras även när och hur man kan använda begrepp som konkursutförsäljning, utförsäljning samt realisation.
Man får i marknadsföringen jämföra med konkurrenters produkter sålänge produkterna är avsedda för samma ändamål samt jämförelsen sker på ett opartiskt sätt, man får inte tala illa om det andra företaget eller snylta på deras goda rykte.
Det är otillåtet att skicka ut obeställd reklam till mottagare som ej givit sitt tillstånd att sådan skall skickas ut, mottagaren måste även tydligt ges möjlighet att ångra sig om utskicken om mottagaren ej skulle vilja ta emot utskicken längre. 
 

Prisinformationslagen

Prisinformationslagen säger att ett företag som säljer varor eller tjänster till konsumenter måste ange priset på ett tydligt sätt och en näthandelsbutik är inget undantag. För speciella varor som t.ex livsmedel så krävs dessutom någon form av jämförpris, vanligast priset per kilo eller styck. Även alla kostnader utöver priset för själva varan som t.ex frakt och liknande skall framgå på ett tydligt sätt då kunden måste kunna veta vad den totala kostnaden blir.
 

Distans- och hemförsäljningslagen (ersatt av lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)

Lagen reglerar näthandeln, hemförsäljning och telefonförsäljningen. Lagen gäller för de flesta lagarna med ett fåtal undantag som t.ex vid vadhållning eller köp genom auktion.
I Sverige har konsumenten 14 dagar på sig att reklamera varan efter det att varan mottagits, gäller dock ej varor som t.ex livsmedelsprodukter vilka har en väldigt begränsad hållbarhet
 

Konsumentköplagen

Gäller vid köp mellan företag och konsument, denna lag är tvingande och kan ej avtalas bort till konsumentens nackdel, däremot får man avtala om bättre villkor sett ur konsumentens perspektiv.
I denna lag regleras ansvaret vid fel av varan, lägsta garantier samt vid försenade leveranser.
 

Konsumenttjänstlagen

Köp av tjänster regleras av denna lag och lagen säger att en tjänst skall utföras på ett fackmannamässigt sätt, kundens intressen skall tillvaratas när arbetet diskuteras, kunden skall avrådas ifall man tror att en reparation eller dylikt lönar sig. Upptäckts fler fel under arbetets gång skall kunden först ge sitt medgivande innan reparationen av dessa fel får påbörjas, undantaget är fel där det endast rör sig om mindre belopp samt reparationer vilka är nödvändiga av säkerhetsskäl. En prisuppgift får ej heller överskridas med mer än 15%
 

Konsumentkreditlagen 

Gäller bl.a när ett företag erbjuder en kund att betala i efterhand, t.ex på kredit eller avbetalning. Av lagen krävs att företaget på ett tydligt sett ger kunden all den relevanta information om erbjudandet som vad den effektiva räntan blir samt alla andra kostnader som kan uppstå i samband med erbjudandet. 
 
 

Köplagen

Gäller vid köp mellan privatpersoner samt företag emellen, den största skillnaden mot konsumentköplagen är att dessa regler går att avtala bort. Av den anledningen så är det extra viktigt att vara uppmärksam på alla villkor i avtalet, lagen gäller bara de bitarna man ej skrivit ner i avtalet.
 

Personuppgiftslagen

Alla företag måste hantera en viss mängd personuppgifter för att kunna bedriva sin verksamhet, denna lag reglerar vad man får och inte får göra med dessa upgifter. T.ex så för företag endast lagra de uppgifter de behöver för att bedriva handel, och kunden måste dessutom ha godkänt att denna registreras hos företaget. Uppgifter som kan anses extra känsliga såsom en persons politiska uppfattning får ej registreras och alla de uppgifter som lagras måste lagras på ett sådant sätt att obehöriga ej kan nå dem.
 

Om det skulle uppstå problem

Först och främst ska man vända sig till säljaren för att lösa det uppkomna problemet. Funkar inte detta så måste man ta reda på vilket lands lagar och regler som är tillämpningsbara, inom EU är de flesta av dessa lagar åtminstone liknande vilket underlättar vid en eventuell tvist, men t.ex USA och andra länder kan ha helt egna och annorlunda regler jämfört med de inom EU. Det räcker dock med att de har marknadsföring riktad till den svenska marknaden eller ett lokalt försäljningskontor för att det ska anses att marknadsföringen specifikt vänder sig till den svenska marknaden vilket innebär att de svenska lagarna blir tillämpningsbara.
 
Gäller de svenska reglerna så kan man sedan vända sig till ARN (allmänna reklamationsnämnden) för att få ärendet prövat och efter en bedömning så lämnas en rekommendation till företaget i fråga. Följer inte företaget rekommendationen så publicerar ARN företaget på sin "svarta lista" samt man som konsument kan driva ärendet vidare till domstol vilka har mycket större befogenheter att tvinga företaget att följa deras dom.
 
Är det ett annat företag inom Europa så finns en speciell avdelning hos konsumentverket som kallas för Konsument Europa där man kan få råd och hjälp vid eventuella tvister. 
USA har en fristående konsumentorganisation som heter Consumer Federation of America, de är främst riktade till amerikanska konsumenter men även svenska konsumenter kan ha nytta av dem